DOE MEE

Wereldwaterdag@school 22 maart 2024

Speelplaatsen zijn vaak grijs, staan vol plassen en als de zon fel schijnt, gaat iedereen er aan het zweten. In een veranderend klimaat is het belang van een groene, gezonde schoolomgeving niet te onderschatten. Ook in onze Belgische watercyclus kunnen speelplaatsen een rol spelen: we geven water en groen de ruimte die ze verdienen.

Daarom nodigen we jullie uit om deel te nemen aan een kleine onthardingsactie op de speelplaats, als een symbolisch gebaar van onze betrokkenheid bij duurzaam waterbeheer, zowel hier als elders in de wereld. En wie weet wordt die symbolische actie wel het begin van een heuse speelplaats make-over!

Wat houdt deze (mini-)onthardingsactie in?
Wip een tegel, plant bloemen, een struik of een boompje.

Waarom is dit belangrijk?
Water is een kostbaar goed en een onmisbare hulpbron voor al het leven op aarde. Door bewust om te gaan met water kunnen we bijdragen aan het behoud van ons milieu en toekomstige generaties een gezonde planeet achterlaten.

Begin je met één tegel of pak je het juist groots aan?
Samen zorgen we ervoor dat elke druppel telt! Laten we het goede voorbeeld geven en anderen inspireren om ook actie te ondernemen voor duurzaam waterbeheer in België.

Bedankt voor jullie betrokkenheid en inzet.

GoodPlanet en Join For Water

Zo doe je mee

• Niveau 1: ik voer met de klas een wateronderzoek uit in de school en ga met de conclusies en aanbevelingen naar de directie.
    Bij het educatief materiaal vind je diverse fiches terug (voor kleuter, lager en secundair onderwijs) om een wateronderzoek uit te voeren.
  • Niveau 2: ik organiseer een (mini-)onthardingsactie op school en breek één of meerdere tegels op de speelplaats uit om te vervangen door iets groen.
    Meer informatie over hoe je een (mini-)onthardingsactie kan uitvoeren, vind je terug bij het educatief materiaal.

Registreer je actie en maak kans op mooie prijzen.
Ik doe mee met Wereldwaterdag@School
> Selecteer in het formulier bij vraag 14 de actiedag 'Wereldwaterdag@school'.

Op zoek naar lesideeën of achtergrondinfo? Neem een kijkje bij ons educatief materiaal.

Volg Wereldwaterdag@school op Facebook

Heb je vragen rond wereldwaterdag@school, neem dan contact op via wereldwaterdagatschool@joinforwater.ngo

Wereldwaterdag@school is een initiatief van:

Met de steun van: